Article Metrics

Abstract view : 522 times

Efektifitas Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD dan NHT Berbantuan Alat Peraga Sistem Pernapasan Manusia Terhadap Motivasi dan Hasil Belajar Kognitif Siswa

Main Article Content

Nonci Melinda Uki

Abstract

This study aims to the effectiveness of cooperative learning model type STAD, NHT and Conventional aided props to the motivation and learning outcomes of students on the material the respiratory system in humans.  The method used Quasi-Experiment with design Nonequivalent control group design involving three classes, which use the model of STAD, NHT and Conventional.  Data were collected through test result of learning and motivation questionnaire were analyzed descriptively (Anova) at α = 0.05. The results showed that the learning outcomes STAD group (36.47), NHT group (41.20) and Conventional (34.84). It can be concluded that there are differences between the models STAD learning outcomes, NHT and Conventional on the subject of the respiratory system in humans. This shows that the use of cooperative learning model NHT more effective in improving student learning outcomes compared with STAD and conventional models. The third model applied learning effectively increase student motivation.

Article Details

Section
Articles

References

Aziz A., Yulianti D., & Handayani L. 2006. Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif dengan Memanfaatkan Alat Peraga sains Fisika (Materi Tata surya) untuk Meningkatkan Hasil Belajar dan Kerja Sama Siswa. Jurnal Pend. Fisika Indonesia, Vol. 4, No. 2.

Balfakih, M. A. N. 2003. The effectiveness of student team achievement division (STAD) for teaching high school chemistry in the United Arab Emirates. Journal of Chemistry Education 2 (3): 605-624.

Campbell, E. 2003. The Ethical Teacher. New York: Open University Press.

Jamalong, A. 2012. Meningkatkan Hasil Belajar Siswa melalui Model Kooperatif Numbered Heads Together (NHT) di Kelas X SMA Negeri 1 Beduai Kabupaten Sanggau. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 18 (4).

Lailiya., Rochmatul., Muliatna., & I Made. 2013. Penerapan MPK Tipe STAD (Students Tiem Achievement Divisions) untuk meningkatkan hasil belajar siswa XI TKR SMKN 3 Buduruan-Sidoarjo. Jurnal Pendidikan Teknik Mesin, (Online), 01 (02), (http://ejournal.unesa.ac.id).

Muiz A., Aminudin PP., & Naparin A. 2011. Meningkatkan Proses dan Hasil Belajar Siswa Kelas XI IPA 1 SMA Negeri 11 Banjarmasin pada Konsep Sistem Gerak dengan Menggunakan Pembelajaran Kooperatif tipe Number Head Together. Jurnal Wahana-Bio, Vol.V

Nugroho E. A. 2011. Perbedaan Hasil Belajar Siswa Anntara Model Pembelajaran NHT (Numbered Head Together) dengan STAD (Student Team Achievment) pada Konsep Laju Reaksi. Skripsi. Jakarta: FITK: UIN

Prasetyarini, A., Siska, D.F., & Wakhid, R.A. 2013. Pemanfaatan Alat Peraga IPA untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Fisika pada Siswa SMP Negeri 1 Bulus Pesantren Kebumen. Jurnal Radiasi. 2 (1).

Rustaman, N. (2005). Perkembangan Penelitian Pembelajaran Berbasis Inkuiri dalam Pendidikan Sains. Makalah Seminar Nasional II Himpunan Ikatan Sarjana dan Pemerhati IPA Indonesia. FPMIPIPA UPI.
Siregar, F.A. 2012. Pengaruh model kooperatif tipe NHT terhadap hasil belajar siswa kelas VIII SMP Negeri Medan. Jurnal Pendidikan Fisika. 1 (1): 2252-732x.

Sudjana N. 2000. CBSA. Dasar-dasar Proses Mengajar. Bandung: PT Sinar Baru Algeandra.

Sugiyono. 2012. Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R & D. Bandung: Alfabeta.

Sunandar. 2008. Pengaruh Model Pembelajaran terhadap Minat dan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas V SDN. Jurnal Varia Pendidikan. 20 (2).